top of page

האם צריך להנגיש את האתר?

בעקבות כתבה שעלתה ב-כאן 11 לפני כשנה, נושא הנגשת האתרים עלה לכותרות והדאיג, בצדק, בעלי אתרים.


הכתבה מתארת תופעה חדשה - עורכי דין שמגישים תביעות ייצוגיות נגד בתי עסק, על כך שאתרי האינטרנט שלהם אינם מונגשים. ממש תובעים סידרתיים, שמחפשים ברשת אתרים שאינם מונגשים כחוק ותובעים אותם על עשרות אלפי שקלים.

כבעלי עסק קטן, תביעה כזו יכולה להיות הרסנית.

לאחר פירסום הכתבה ובעקבות פניות רבות מלקוחותיי, חקרתי יותר לעומק את הנושא וריכזתי עבורכם את כל מה שלמדתי עד כה.


אז קודם כל נסביר את החוק:

החוק במדינת ישראל קובע כי אתרי אינטרנט של עסקים, העונים לקריטריונים מסויימים, נדרשים להנגיש את האתר לפי תקנים שנקבעו בחוק.

  • בקישור הזה של איגוד האינטרנט הישראלי תוכלו לבדוק בכמה שאלות קצרות האם האתר/העסק שלכם מחוייב בהנגשה

  • ובקישור הזה של משרד המשפטים ניתן לראות מהם הקריטריונים לפטור מהנגשה


אוקיי, בדקתם ומצאתם שאתם מחוייבים להנגיש, או שלא.

ובכל זאת, אני טוענת שאתם חייבים. השאלה המתבקשת היא – למה אני צריך להנגיש את האתר של העסק שלי?

אז ברמה האתית והאנושית – ברור שחייבים. 20% מהאוכלוסייה בישראל הינם בעלי צורך בהנגשה, וברמה הכי אנושית ובסיסית שלנו, היינו רוצים שירגישו בנוח לבקר ולגלוש באתר שלנו.

וברמה המקצועית - האם אתם מעוניינים לוותר על 20% מקהל היעד שלכם?


חשוב לדעת #1 – יש כל מיני תקנים של נגישות אתרים. המחמיר שביניהם הוא תקן AA, המקל הוא A.


חשוב לדעת #2 – החוק אינו דורש התקנת תוסף נגישות, ויתרה מכך, אני ממש לא ממליצה להתקין תוסף כזה, שפוגע בניראות של האתר, פוגם בתפקוד ובמהירות שלו ובתכלס מי שצריך הנגשה לא ישתמש בו (מיד מרחיבה על זה). באתר של משרד המשפטים אפשר לראות במפורש שהם מציינים שאין צורך:

אתר משרד המשפטים - שאלה ותשובה - האם חובה להתקין סרגל נגישות באתר
מתוך שאלות ותשובות באתר של משרד המשפטים


אז מה זה בעצם אומר "להנגיש את האתר"?

הנגשת האתר נועדה להפוך אותו לזמין, ידידותי ונוח יותר לשימוש עבור אנשים עם צרכים מיוחדים, הנובעים בין היתר ממוגבלויות מוטוריות שונות, לקויות קוגניטיביות, קוצר רואי, עיוורון או עיוורון צבעים, לקויות שמיעה וכן אנשים בני הגיל השלישי.

גולשים אלו משתמשים בעזרים טכנולוגים כדי לגלוש באינטרנט. העזרים הטכנולוגים שלהם, שמותקנים על המחשב והטלפון שלהם "מקריאים ומתארים" להם את התוכן באתר, מאפשרים להם לעבור באמצעות המקלדת בין האלמנטים השונים, התמונות, הפיסקאות, הכפתורים, ועלינו לדאוג שהעזרים הטכנולוגים שלהם יוכלו לבצע את עבודתם נאמנה. ולכן אין להם שום צורך בתוספי נגישות, כי הם פשוט לא משתמשים בהם.


ומה עלינו לוודא?

  1. שלכל התמונות באתר שלנו יש Alt Text, שזה בעצם טקסט אלטרנטיבי שמוגדר "מאחורי התמונה" שמסביר מה רואים בתמונה. עושים זאת דרך ה-Setting של כל תמונה באדיטור.

  2. שלצבעוניות באתר יש ניגודיות טובה כך שהטקסט קריא – למשל טקסט שחור על רקע לבן או טקסט לבן על רקע שחור (ולא ורוד בהיר על אפור כי "זה נורא יפה"). אפשר לבדוק ניגודיות כאן!

  3. שלכל דף באתר מוגדרות באופן עיקבי כותרת ראשית אחת, כותרות משנה וטקסט רץ. מוודאים זאת דרך חלונית עיצוב הטקסט - כותרת ראשית צריכה להיות מסומנת כ-H1, כותרת משנית כ-H2, כותרות סעיפים כ-H3, ופיסקאות כ-P.

  4. ששימוש במקשי החיצים, ומקשי -/+Enter, Esc, Tab, Ctrl מעבירים את העכבר בין האלמנטים שונים בדף לפי סדר הקריאה. עושים זאת באמצעות כלי ה-Layers שנמצא באדיטור בצד ימין למעלה תחת תפריט Tools.

  5. מומלץ מאוד להוסיף כתוביות לסירטוני הוידאו שלנו.

  6. חובה להוסיף לאתר הצהרת נגישות ולציין בהצהרה מי אחראי הנגישות של העסק.


כל אלו תואמים לתקן המחמיר AA, ולוויקס יש כלים מצויינים והגדרות מובנות שמאפשרות לוודא שהם אכן מתקיימים באתר.


בחזרה לתובעים הסידרתיים שמחפשים אותנו כדי לתבוע....

אז כדי להגן על עצמנו מפני תביעות כדאי ומומלץ:

  1. לעשות בדיקה חוזרת, ולוודא שכל ששת הסעיפים לעיל מתקיימים באתר שלנו.

  2. חובה להוסיף לאתר "הצהרת נגישות" – התובעים הסידרתיים לא רק מחפשים אתרים שאינם מונגשים כנדרש, הם גם מחפשים אתרים שאין בהם הצהרת נגישות, מה שהופך אותם לפגיעים. הצהרת נגישות הינה נוסח קצר, שמומלץ מאוד שיהיה מנוסח על ידי עורך/ת הדין שלכם, שמצהיר כי נעשו מאמצים כדי להנגיש את האתר לפי תקן AA המחמיר, וכי אם כגולש נתקלת בחלק שאינו מונגש באתר, אנו מבקשים ליצור עימנו קשר. הצהרה כזו נותנת לכם 60 ימים של שקט, כך שבמידה וקיבלתם פנייה מסוג זה, יש לכם 60 יום לתקן את הלקות באתר ואם לא תתקנו רק אז תהיו חשופים לתביעה. מכאן אפשר להוריד טמפלייט של הצהרת נגישות מטעם משרד המשפטים.


אז מה אני מציעה?

חבילת הנגשה* לאתר שלכם שכוללת:

  1. סריקה של כל האתר ותיקון לקויות כמתואר בסעיפים 1-5. ממש דף דף, אלמנט אלמנט ולוודא שהכל עומד בהגדרות הללו. אין דרך קיצור. (לגבי סעיף 5 הנוגע לכתוביות בסירטוני וידאו – לאחר שתוסיפו כתוביות, העבירו לי את הסירטון המעודכן ואחליף אותו באתר)

  2. הוספת דף "הצהרת נגישות" – עיצוב ובנייה בלבד. את הנוסח תצטרכו לספק. כאמור, מומלץ שיהיה מנוסח על ידי עורך דין.

המשמעות היא שהעלות להנגשת אתר תלויה באופן ישיר בגודל שלו. כמה דפים יש בו? כמה תמונות? כמה מוצרים?


צרו איתי קשר לקבלת הצעת מחיר לאתר שלכם



ובונוס קטן

גוגל מאוד אוהב אתרים מונגשים ומקדם אותם אורגנית בתוצאות חיפוש. למה? כי יותר קל לו לקרוא את העמודים באתר שלכם – התוכן והסדר ברור, הכותרות מוגדרות היטב, התמונות מתוארות בטקסט, מה שעוזר לגוגל להציג אתכם בתוצאות חיפוש שונות. המשמעות היא שאם תנגישו את האתר שלכם כנדרש, זה גם ישפיע באופן ישיר על האופטימיזציה של האתר מבחינת ה-SEO שלו והדירוג שלו בגוגל יעלה משמעותית!

אם יש לכם עדיין שאלות ואתם לא בטוחים אם אתם צריכים חבילת הנגשה כזו, את כולה או חלקה, אני כמובן זמינה בשמחה לענות על שאלות.






* מאחר והנגשת האתר הינה פעולה מתמשכת ולא חד פעמית, נגישות האתר הינה באחריות בעל האתר. מובהר בזאת כי לעדי אהרון אין אחריות כלשהי על נגישות האתר וביצוע התאמת הנגישות באתר האינטרנט ע"י עדי אהרון, אינו גורע מאחריות הלקוח לפעול על פי תקן הנגישות ו/או כדי להטיל על עדי אהרון אחריות מכל מין וסוג שהוא לכל תקלה ו/או נזק ו/או תביעה. במידה ותידרש הנגשה מחמירה יותר מכלי ההנגשה המובנה של Wix, על הלקוח/ה ליצור קשר עם חברת הנגשה חיצונית.


לוגו של עדידה

bottom of page